Mosty w Sta┼äczykach ÔÇô dwa mosty kolejowe z lat 1917ÔÇô1918 w Sta┼äczykach, w powiecie go┼édapskim, wpisane do rejestru zabytk├│w nieruchomych wojew├│dztwa warmi┼äsko-mazurskiego.S─ů to elementy nieczynnej infrastruktury linii kolejowej ┼é─ůcz─ůcej Go┼édap z ┼╗ytkiejmami. Czasami nazywane Akweduktami Puszczy Rominckiej.Mosty nale┼╝─ů do najwy┼╝szych w Polsce. Konstrukcja jest 5-prz─Ös┼éowa, d┼éugo┼Ťci 180 m, wysoko┼Ťci do 36,5 m.Pod budowlami przep┼éywa rzeka B┼é─Ödzianka. Historia powstania most├│w zosta┼éa stosunkowo niedawno rozwik┼éana ÔÇô najpierw wybudowano most po┼éudniowy (lata 1912-14, uko┼äczony w 1917 r.), a p├│┼║niej, w 1918 r. most p├│┼énocny. Obie budowle s─ů wzgl─Ödem siebie r├│wnoleg┼ée, a architektura wygl─ůdem przypomina rzymskie akwedukty w Pont-du-Gard.Wiosn─ů 1917 r. rozpocz─Öto budow─Ö tzw. trzeciego korytarza transportowego z Chojnic przez Czersk, Sm─Ötowo, Kwidzyn, Prabuty, My┼Ťlice, Mor─ůg, Ornet─Ö, Lidzbark Warmi┼äski, Bartoszyce, K─Ötrzyn, W─Ögorzewo, Go┼édap, Pob┼é─Ödzie, Kalwari─Ö do Olity na Litwie. Wi─Ökszo┼Ť─ç z wymienionych odcink├│w w├│wczas ju┼╝ istnia┼éa, wi─Öc ta ogromna inwestycja sprowadza┼éa si─Ö m.in. do poszerzenia nasyp├│w na ca┼éej trasie dla drugiego toru. Poniewa┼╝ budowa odcinka Botkuny-Pob┼é─Ödzie do wybuchu I wojny ┼Ťwiatowej by┼éa ju┼╝ do┼Ť─ç zaawansowana, wi─Öc na tej trasie postanowiono dobudowa─ç bli┼║niacze obiekty mostowe i nowe wiadukty na skrzy┼╝owaniach z drogami ko┼éowymi. Owej inwestycji nie uda┼éo si─Ö uko┼äczy─ç do ko┼äca I wojny ┼Ťwiatowej i wi─Ökszo┼Ť─ç odcink├│w pozosta┼éa jednotorowa.W obliczu nowej sytuacji politycznej nie mia┼éa te┼╝ sensu budowa magistrali na Litw─Ö, wi─Öc w latach 20. XX wieku postanowiono doko┼äczy─ç budow─Ö linii jako lokalnej trasy jednotorowej d┼éugo┼Ťci 35 km od stacji Botkuny, poprzez Dubeninki, Sta┼äczyki, Pob┼é─Ödzie do ┼╗ytkiejm. Tor po┼éo┼╝ono tylko na jednym z most├│w i 1 pa┼║dziernika 1927 r. na ca┼éej trasie zacz─Ö┼éy kursowa─ç poci─ůgi. Pocz─ůtkowo by┼éy to 3 pary poci─ůg├│w osobowych, p├│┼║niej dla licznie odwiedzaj─ůcych te tereny turyst├│w, w soboty i niedziele uruchomiono czwart─ů par─Ö. W okolice B┼é─Ödzianki zje┼╝d┼╝ali wtedy r├│wnie┼╝ w─Ödkarze, grzybiarze, a zim─ů tak┼╝e narciarze. Na trasie kursowa┼éy te┼╝ poci─ůgi towarowe przewo┼╝─ůce g┼é├│wnie drewno z okolicznych las├│w, a w latach 40. XX wieku r├│wnie┼╝ kamienie m.in. do budowy kwatery Hitlera Wilczy Szaniec w Gier┼éo┼╝y.Linia zosta┼éa rozebrana przez oddzia┼éy trofiejne Armii Czerwonej w 1945 r.Cz─Östo powielanym mitem jest u┼╝ycie przez budowniczych drewna do wype┼énienia ┼╝elbetowej konstrukcji, rzekomo w celu jej wzmocnienia. Hipoteza ta nie znajduje ┼╝adnego uzasadnienia w regu┼éach sztuki budowlanej, a przyczyn─ů jej powstania s─ů widoczne na p├│┼énocnym mo┼Ťcie szcz─ůtki drewnianej belki lub deski, b─Öd─ůcej najprawdopodobniej pozosta┼éo┼Ťci─ů szalunku.S─ů wykorzystywane przez entuzjast├│w sport├│w ekstremalnych do skok├│w na bungee.Obecnie teren jest w┼éasno┼Ťci─ů prywatn─ů (wst─Öp jest p┼éatny).Mosty wykorzystano w filmie Ry┼Ť, kt├│rego re┼╝yserem jest Stanis┼éaw Tym.

Dodaj opinie

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *

Unikatowo┼Ť─ç
Jako┼Ťci do ceny
Lokalizacja
Wielko┼Ť─ç grupy

Napisz do obiektu

    Preferowana forma kontaktu