Wiadukty w Srebrnej Górze Przemysłowe Normalne

Srebrna G├│ra

Kolej Sowiog├│rska (tak┼╝e: kolejka sowiog├│rska, niem. Eulengebirgsbahn) ÔÇô nazwa dawnej normalnotorowej kolei prowadz─ůcej z Dzier┼╝oniowa przez Pieszyce, Bielaw─Ö, Srebrn─ů G├│r─Ö, Prze┼é─Öcz Srebrn─ů, Wolib├│rz, S┼éupiec do ┼Ücinawki ┼Üredniej, o d┼éugo┼Ťci 62 km. Niekiedy t─ů nazw─ů okre┼Ťlany jest jedynie jej g├│rski odcinek ze Srebrnej G├│ry do Woliborza, na kt├│rym miejscami zamontowana by┼éa dodatkowa szyna z─Öbata.Budowniczym kolei by┼éa sp├│┼éka akcyjna Eulengebirgsbahn AG zu Reichenbach, powo┼éana (w lipcu 1899) specjalnie do realizacji tego przedsi─Öwzi─Öcia. Nale┼╝a┼éy do niej: przedsi─Öbiorstwo kolejowe Lenz & Co(niem.), pruski skarb pa┼ästwa, powiat dzier┼╝oniowski, inne miejscowo┼Ťci le┼╝─ůce na trasie kolei oraz osoby prywatne.Projekt trasy opracowano w latach 1895ÔÇô1896. Mia┼éa ona s┼éu┼╝y─ç przede wszystkim jako atrakcja turystyczna, lecz tak┼╝e na potrzeby transportu w─Ögla z kopal┼ä w S┼éupcu i Nowej Rudzie do Dzier┼╝oniowa. Pierwsze prace rozpocz─Öto ju┼╝ w 1897. Roboty ziemne rozpocz─Öto 12 wrze┼Ťnia 1899, a lini─Ö kolejow─ů oddawano do u┼╝ytku w kilku etapach:1 czerwca 1900 ÔÇô odcinek Dzier┼╝oni├│w ÔÇô Pieszyce G├│rne,1 pa┼║dziernika 1900 ÔÇô przed┼éu┼╝enie do Bielawy,12 grudnia 1900 ÔÇô przed┼éu┼╝enie do Srebrnej G├│ry,5 sierpnia 1902 ÔÇô odcinek Srebrna G├│ra ÔÇô ┼Ücinawka ┼Ürednia,1 grudnia 1903 ÔÇô przed┼éu┼╝enie do Radkowa i kamienio┼éom├│w (ten 9,5 km odcinek nazwano Heuscheuergebirgsbahn ÔÇô Kolej─ů Sto┼éowog├│rsk─ů).Szczeg├│lnie trudny w budowie by┼é odcinek mi─Ödzy Srebrn─ů G├│r─ů a Woliborzem ÔÇô wymaga┼é m.in. wybudowania wiosn─ů 1901 dw├│ch ceglanych wiadukt├│w (┼╝danowskiego, wys. 23,8 m i srebrnog├│rskiego, wys. 28 m) o ┼é─ůcznej d┼éugo┼Ťci 260 m, czterech g┼é─Öbokich wkop├│w w litych ska┼éach i wysokich nasyp├│w. Przy budowie zatrudniono ok. 300 robotnik├│w cudzoziemskich (byli to Chorwaci, Czesi, Polacy, Ukrai┼äcy, a nawet W┼éosi). Maksymalne nachylenie na odcinku Nowa Wie┼Ť K┼éodzka ÔÇô Prze┼é─Öcz Srebrna wynios┼éo 5%, a na odcinku Srebrna G├│ra ÔÇô Prze┼é─Öcz Srebrna nawet 6%. Wymusi┼éo to zastosowanie na odcinku 6,6 km dwulistwowej szyny z─Öbatej systemu Abta, zamocowanej na stalowych podk┼éadach po┼Ťrodku torowiska. Odcinek z─Öbaty obs┼éugiwany by┼é przez specjalne parowozy adhezyjno-z─Öbate, kt├│re kursowa┼éy wy┼é─ůcznie mi─Ödzy stacjami w Srebrnej G├│rze i Woliborzu. ┼Ürednia pr─Ödko┼Ť─ç poci─ůgu wynosi┼éa tu 9,6 km/h.Do wybuchu I wojny ┼Ťwiatowej linia cieszy┼éa si─Ö do┼Ť─ç dobrym powodzeniem, chocia┼╝ w ┼╝adnym momencie jej istnienia nie uchodzi┼éa za bardzo zyskown─ů, g┼é├│wnie z powodu wysokich koszt├│w eksploatacji i niewielkiej przepustowo┼Ťci odcinka z─Öbatego (parowozy obs┼éuguj─ůce go mog┼éy uci─ůgn─ů─ç zaledwie 125-tonowy sk┼éad, same wa┼╝─ůc po 56 ton).Pocz─ůtek I wojny to r├│wnie┼╝ pocz─ůtek ko┼äca kolei sowiog├│rskiej. Ruch turystyczny, dostarczaj─ůcy wi─Ökszej cz─Ö┼Ťci zysk├│w, za┼éama┼é si─Ö. Zako┼äczenie wojny nie przynios┼éo jego pe┼énego odrodzenia ze wzgl─Ödu na utrzymuj─ůcy si─Ö kryzys ekonomiczny. Transport w─Ögla z noworudzkich kopal┼ä do Dzier┼╝oniowa okaza┼é si─Ö by─ç bardziej op┼éacalny liniami wiod─ůcymi wok├│┼é G├│r Sowich. Ponadto tabor, torowiska i wiadukty zestarza┼éy si─Ö, wymagaj─ůc remont├│w, a szalej─ůca hiperinflacja roztopi┼éa rezerwy finansowe w┼éa┼Ťcicieli przeznaczone na te cele.12 pa┼║dziernika 1931 zawieszono ca┼ékowicie ruch z Woliborza do Srebrnej G├│ry, a 11 maja 1932 ze ┼Ücinawki ┼Üredniej do Woliborza. W latach 1933ÔÇô1934 rozebrano tory mi─Ödzy Woliborzem a Srebrn─ů G├│r─ů, ostatecznie zamykaj─ůc histori─Ö kolei sowiog├│rskiej, jedynej kolei z─Öbatej pozostaj─ůcej w dzisiejszych granicach Polski.29 kwietnia 2019 r. podpisano protok├│┼é przej─Öcia linii mi─Ödzy Srebrn─ů G├│r─ů i Bielaw─ů Zachodni─ů przez samorz─ůd wojew├│dztwa dolno┼Ťl─ůskiego.

Dodaj opinie

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *

Unikatowo┼Ť─ç
Jako┼Ťci do ceny
Lokalizacja
Wielko┼Ť─ç grupy

Napisz do obiektu

    Preferowana forma kontaktu